Irish Fingerpicking Guitar
Irish Music Magazine July 2011 releases

Irish Music Magazine July 2011 releases


Jean Banwarth

Irish Fingerpicking Guitar
Book and DVD
18 Tunes, MTD 1037
ISBN 978-2-9509470-9-3
Guitarist Acoustic n. 26

Guitarist Acoustic n 26


BOOK/DVD

Jean Banwarth
Irish Fingerpicking Guitar
(MusTraDem)
Bravo Trad Magazine
Trad Magazine n. 131

Trad Magazine n 131


Méthode

Jean Banwarth

Irish Fingerpicking Guitar

  • Édition bilingue français/anglais.
  • 36 pages + 1 DVD des morceaux.
  • Distributeur : Mustradem MTD 1037.
  • 04 38 12 09 93
Jean Banwarth is based in Grenoble in France and has been playing guitar for the past 30 years. Like many he began with standard tuning and discovered DADGAD late in his learning curve by which time he had to relearn the guitar all over again. His website explains this journey in some detail, it also has a number of videos of his excellent playing. The CD is best experienced on a computer where you can watch even more clips of his finger-style and break down just exactly what he is doing. The slim book is very well produced with the text in English and French. The tunes are typeset in a clear if somewhat small font. This is because he offers both the regular staff notation and a running TAB line underneath, which means some tunes, Rodney’s Glory for example run to two pages. Many of the tunes are session standards (The Blackbird, Cregg’s Pipes, Out On The Ocean) no bad thing when it comes to a tutorial package, you’d want to be learning material you can use down the pub on a Thursday night. Not all the pieces are Irish, there’s a lovely French Mazurka and even a Klezmer tune (which explains where Lúnasa got their melody Frailoch from). Each tune has a short paragraph explaining particular techniques and pointing to landmark recordings, Jean also is generous in his praise for other guitarists, with a deep admiration for the playing of Tony McManus. The book, the CD and the website are highly recommended to guitarists who are looking to develop a solo finger-picking style, whether it be in standard or DADGAD, and he makes the argument against too much DADGAD very persuasively indeed. If you can master this book you will have gained some powerful tools in your musical armoury. Do visit his website, he is besotted by his instrument and Irish music. An hour in his musical company will not be one minute wasted, as he’s already travelled the route you are now taking, he’s a good guide, like they used to say of the Golden pages, let your fingers do the walking.

Seán Laffey
Jean Banwarth, un de nos meilleurs spécialistes en bouzouki et musique irlandaise, sort via une production de MusTraDem un recueil de 18 morceaux issus du répertoire irlandais, adaptés à la guitare par l'auteur. Un DVD accompagnant l’ouvrage présente toutes les pièces interprétées avec beaucoup de finesse et de précision. En dadgad ou en accordage standard, la notation est claire et aérée. S’ajoute à chaque morceau un texte français–anglais de présentation et de conseils de jeu. Ce volume 1 présente au final un magnifique travail, réalisé avec humilité et perfectionnisme par l’impeccable et talentueux Jean Banwarth. Ceux qui ne le connaissent pas trouveront également en fin d‘ouvrage une présentation de l’auteur, ainsi que ses contacts Internet.

Franck Cheval





















Si vous êtes fan de musique irlandaise et que vous pratiquez la guitare, cet ouvrage est pour vous. Le petit monde de l’irish guitar souffre d’un manque manifeste de morceaux expliqués avec clarté quand on souhaite s’éloigner du “tchac-poum-poum” à trois accords. Par l’intérêt grandissant pour cette pratique où les doigts de la main droite (quand vous êtes droitier) pincent les cordes, osez aller plus loin que l’accordage traditionnel (mi la ré sol si mi) pour découvrir le DADGAD (ré la ré sol la ré) qui procure des sensations exacerbées, où le sustain, les harmoniques, et une nouvelle résonance de l’instrument se conjuguent pour mettre en valeur les basses comme les aiguës. Il ne s’agit non pas d’une méthode mais d’une présentation minutieuse de dix-huit mélodies avec une foule d’indications (comme les pull-off, hammer-on, slide, etc.) pour bien faire vibrer son instrument. Onze morceaux en DADGAD, quatre en accordage standard, trois transcrits pour les deux accordages, le tout en partitions et tablatures avec les indications de doigtés et des petits commentaires techniques à la précision quasi obsessionnelle des petits riens qui font sonner les morceaux travaillés et les enluminent. Professeur avisé, Jean Banwarth est le guitariste-bouzoukiste du groupe Djal. Il collabore aussi à Trad Magazine. Il signe ici un concentré de son activité pédagogique. Des morceaux faciles et moins faciles à portée de doigts, plus quelques airs de notre terroir avec le son et l’image. Un must.

Alain Hermanstadt

FolkWorld March 2011 releases

Irish Music Magazine July 2011 releases


Jean Banwarth

Irish Fingerpicking Guitar
Book and DVD
18 Tunes, MTD 1037
ISBN 978-2-9509470-9-3
Bravo Trad Magazine
Trad Magazine n. 151

Trad Magazine n 131


Livres

Jean Banwarth

Irish Fingerpicking Guitar (Vol. 2)

  • Éditeur : MusTraDem
  • www.mustradem.com

Guitarist Jean Banwarth is the co-founder of French bands such as Djal and Dedale. Banwarth is following close on the heels of the McManus and Sibéril DVDs with a fingerpicking guitar tutorial for Celtic music. The 18 tunes - with staff notes and tabs - kick off with a mazurka, which is introducing the DADGAD tuning and should be no problem for fingerpickers, even for the uninitiated. Then it's standard tuning with "The Blackbird", originally a hornpipe (listen e.g. to the Red Wellies, here rewritten as a 6/8 air. Next is in both DADGAD and standard tuning (even better dropped D) the strathspey/highland "Bó Mhín na Toitean", inspired by Altan. There's the reel "Cregg's Pipes" with plenty ornaments inspired by Lunasa, both "Eddie Kelly's Reel" and the "Rights Of Man" hornpipe are considerably slowed down, along the way incorporating hammering, pulling, slides. "Speed the Plough" features a thumb triplet in Tony McManus style (upward strike). With a Carolan tune, an American song, a gavotte and a klezmer piece taken from the first Lunasa album (I myself recorded "Itzkel Frejlech" though I played only rhythm guitar then), it is a very comprehensive and eclectic method - and thankfully bilingual French and English.
Le nom de Jean Banwarth n'est bien sûr pas inconnu pour les lecteurs de Trad Magazine. Dans chaque numéro, il réalise une tablature en finger picking de guitare irlandaise, souvent en DADGAD (comme disent les spécialistes), en accordage de Ré ouvert (comme disent les puristes) mais aussi en accordage classique. Après un "volume 1" bien accueilli, il livre la suite de son travail pour la revue en éditions bilingues. Le tout accompagné d'un DVD où sont détaillés tous les morceaux avec les doigtés main droite, main gauche, et les conseils du spécialiste incontesté du style qu'est Jean. Heureusement car ceux-ci ne sont pas à la portée du premier guitariste venu. C'est du genre pas facile mais une fois maîtrisé, c'est tellement beau ! Ce recueil de tablatures n'est donc pas destiné à ceux dont les capacités guitaristiques sont limitées. Mais si vous aimez la musique irlandaise et que vous souhaitez vous donner des bonnes bases, essayez. Vous serez vite Convaincu.

Claude Vue
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